Dag 7, Sidemen til Candidasa

Torsdag var siste kvelden i Sidemen og vi gikk litt rundt i området og kikket. Over alt er de lokale bøndene i sving. Noen planter, noen høster. Andre sår og noen bearbeider jorda. Få moderne jordbruksmaskiner å se, det meste blir utført manuelt, men noen maskiner har de da.

Traktor og plog a la Sidemen

Siste middagen ble inntatt på Warung D’Padi, har ikke prøvd alle establissementene i Sidemen, men denne er uansett en av våre favoritter. En av de reisende er litt mer enn middels glad i kylling, og her har de en aldeles nydelig Chicken Cordon Bleu

Neste morgen opprant, og vi våknet til øs pøsende regnvær. Så jeg må innrømme at jeg var litt glad for at vi skulle sette kursen mot kysten, Candidasa og forhåpentligvis litt bedre vær. Men først oppgjør for oppholdet og siste frokosten på Cepik før Nyoman kom, og vi tok farvel med gjengen på Cepik Villa.

Frokost med utsikt

Tok så fatt på kjøreturen ut mot kysten. Men litt vel mye trafikk i dag, så 45 min ble fort til 90 min før vi var fremme. Heldigvis er vi forberedt på dette, og vi har vel enda til gode å komme frem FØR tiden i løpet av alle våre turer her. Enten er det trafikkaos, eller en seremoni, eller ørti lastebiler på altfor små veier. Men, vær forberedt, og så går det som regel fint.

Kom frem til Villa Dewisita og ble møtt av han som har ansvaret for driften her. Fikk tatt farvel/sagt på gjensyn med Nyoman og rigget oss til på plassen. Nydelig sted, helt i vannkanten, og jeg tipper vi kommer til å digge dette stedet også. Her noen bilder;

Baksiden
Hage med eget basseng
Dronefoto

Etter å ha fordelt rommene sånn noenlunde rettferdig så bar det innover mot «sentrum». Candidasa er egentlig bare en stripe med bebyggelse i et par km langs kysten. Massasjesteder, butikker, barer og restauranter ligger spredt på begge sider.

Vi har erfart at sukkerfri Cola er svært vanskelig å få tak i her nå. Så da den aller første butikken vi så hadde et helt brett var vi ikke sene om å be, vi betalte hele brettet og så tok de vare på det for oss til senere.

Lagret litt ekstra leskedrikk

Vi gikk alle helt til motsatt ende av byen, og så snudde vi to gamle mens de to to unge gikk videre til Bali Bubbles for å se om de kan få avtalt noen dykk mens de er her. Der vi bor nå er vi selvforsynte, dvs at vi må stå for frokost selv. Så på veien hjem stakk vi innom x ant sjapper og fikk sikret oss litt dagligvarer også. Og av alle ting, så kjøpte jeg meg en singlet. Jeg som vel aldri har hatt en singlet i hele mitt liv 😂

Lotuslagunen i CD
Hvit, gammel mann i nykjøpt singlet 🙈

Akkurat i dag blåser det endel, men om vi ønsker så kan vi få leid oss en slik båt med fører, enten for å fiske, snorkle eller bare for å chille på sjøen. Time will show

Jeg skulle være litt modig og bade i sjøen, men akkurat her er det endel løse steiner, så jeg klarte å skrape meg opp på beina på vei uti. Så fra nå av blir det poolside el fra stranden …… Nå har vi fått solt oss litt, og dusjet og er klar for massasje og middag inne i byen.

Stakk innom et lokalt spa og booket 2×60 min aromaterapi med fotvask. Til den nette sum av 180 NOK totalt….Da inkl et helt ok tips til de ansatte. Stakk så over på Crazy Kangaroo hvor vi møtte gutta til middag. Vi merker jo at også CD er roligere enn ved tidligere besøk. Men det er veldig trist å se på feks restaurantene HVOR rolig det faktisk er. Her pleier det være fullsatt de fleste kveldene, og i perioden juni-august har de bordreservering for å kunne få plass. I kveld var vi de eneste gjestene, og sånn er det her for tiden. Trist 😢 Vi merket det også litt på Besakih, med smått desperate barne som selger postkort og lignende for å få «skolepenger» som de hevder.

Og her i CD sitter sjåfør etter sjåfør gatelangs og speider forhåpningsfullt etter turister og potensielle kunder. Det gjør rett og slett vondt å se hvor hardt pandemien har rammet disse områdene. Man får litt perspektiv over livet på en måte. Våre dagligdagse problemer er peanuts i forhold til disse menneskenes kamp for å få fatt i sitt neste måltid, hver eneste dag.

Får håpe turismen snart er tilbake på vanlig nivå, slik at verden kan starte prosessen med å bli litt mer normal igjen.

Meg og kånemor etter massasjen
Burger med haug på
Stemningsfullt i hagen

Kom oss etterhvert tilbake til hjemmet vårt, og jeg testet ut nattfoto-funksjonen på Iphonen. Hadde sikkert blitt et kult bilde hadde det vært stjerneklart 😁 Nå er det tid for et lite kveldsbad, og så er det natta herfra . Zzzov godt 🙏🏼 Og snakkes i mårå 👍

Leave a comment