Dag 5, Sidemen

Regn, regn gå din vei, sol, sol kom igjen….. I natt har det regnet skikkelig her, og så så det lyst ut når vi stod opp, men etter frokosten så begynte det å regne igjen. Så vi ordnet med regntøy og jakker, for Nyoman skulle jo komme og hente oss kl 9 uansett. Men litt utypisk oss så sluttet det faktisk å regne ilø av bilturen, og da vi kom frem til Besakih var det gløtt av blå himmel.@

Besakih med toppen av Mt Agung

Besakih er selve modertempelet på Bali, og det ligger på ca 1000 meters høyde ved foten av Mt Agung. Så vi snakker om det aller helligste tempelet og det aller helligste fjellet for øyas hinduer. De eldste bygningene her skal være rundt 2000 år gamle. Området består av 23 tempelkomplekser og mer enn 80 templer. Alle hinduene på Bali har sitt eget «familietempel» som de kan be i her, evt før de går inn i hovedtempelet som ligger sentralt plassert.

Her en del bilder fra området

Som sagt har alle hinduene på Bali sitt «familietempel», og her er Nyoman foran sitt

Etter å ha kikket oss litt rundt så tok vi turen hjem til Nyoman der familien hans ventet. Det samme gjorde niesen Kadekk, som jobber på et hotell i området. Hun har sikkert tatt et salgskurs el noe, for nå har vi avtalt at vi skal spise middag der i morgen kveld.

Her litt av compounden til Nyoman, til sammen bor det 13 familiemedlemmer her, fordelt på 3 familier.

En av hovednæringene her (også) er å dyrke ris. Her er ris høstet dagen før lagt til tørk, og det var ikke snakk om å flytte det til siden da vi kom kjørende, neida, her bare kjører vi rett over.

Tilbake til Cepik for å spise lunsj, og så ut på scootersafari og fotosafari. Knedå Ståle slo til igjen, skulle justere litt på scooteren ved parkering, tenningen fremdeles på. Da er det ikke så lurt å prøve dra scooteren baklengs med hendene på styret….. Full gass og scooteren hoppet fremover og holdt på å havne i vanningskanalen. Gode hjelpere kom til og vi fikk reddet sjåfør og scooter. Eneste som kom til skade var egoet til sjåføren, OG jeg hadde drukket Cola Zero til lunsj, ingen Bintang….

I morgen er planen, jeg understreker planen, å kjøre opp til Agung Silver for å smelte litt nytt gull sammen med våre gamle gifteringer for å smi 2 nye ringer. Litt som The One Ring To Rule Them All som ble smidd i Mt Doom . Men det har vært litt frem og tilbake med kommunikasjonen her, så vi er veldig usikre på om han har fått tak i gull. Prøver å få tak i ham via WhatsApp nå, uten hell. Så den ivrige leser må følge med her for oppdatering .