Dag 3, Amed

En ting som jeg skulle ønske vi klarte å formidle gjennom bilder, film eller reisebrev er lukten av Bali. Bali har en helt egen aroma, og vi kjenner det allerede når vi går ut av flyet på flyplassen. Og som i dag, på vei inn til Amed for å snorkle. Overalt kjenner du lukten av røkelse fra alle ofringene de setter ut daglig, og lukten fra de små grillene i veikanten der de tilbereder Sate Ayam for lunsj. Men siden lukt ikke kan beskrives, så må dere nesten ta turen hit og lukte selv 😁

Som nevnt bar det tidlig inn til Amed, der vi ville snorkle litt. Stoppet i veikanten ved enden av Jemeluk Bay og ble praiet av en dame på scooter, hun lurte på om vi skulle snorkle. Ble med henne , litt utypisk oss kontrolfriker, ned til en restaurant helt i vannkanten og fikk oss 4 solsenger helt nede ved vannkanten. Og etter 5 min kom hun tilbake med snorkelutstyr til oss alle. Fikk på oss greiene og tok avgårde. Du finner revet kun få meter fra land her, så til og med «knedå Ståle» klarer å snorkle. Vi tok med oss en plastflaske med brød oppi, og på den måten fikk vi lokket til oss en god del fisk. Noen spiste rett av hånda også 😁

Wenche matmor
Her spiser de rett fra hånda

Vi snorklet ganske lenge , og fikk se mye fine fisker. Det er også plassert ut et lite undervannstempel her som man kan snorkle til. Vi var ganske tidlige, så det var lite folk når vi var der, sjøen var stille og rolig, så vi hadde en kjempeopplevelse. Fikk tatt masse film og bilder, både over og under vann.

Her var «basen» vår. Du ser revet godt på bildet her.
Jemeluk Bay

Etter at vi hadde snorklet i fra oss tok vi oss noe å drikke og litt lunsj før vi stakk avgårde på et spa for litt massasje. Kanskje litt lite gjennomtenkt akkurat det….. Jeg har skamvondt i ryggen, med masse knuter, og tenkte 1 time med kun rygg/skuldermassasje var lurt. Men har jo mer vondt etterpå. Og Ørjan er solbrent til tusen på ryggen, vi vurderte å bruke ham som rødt lys oppi krysset her 🙈 Så 1 time med gnikking og gnuring gjorde nok ting verre der også.

Dragonfruit Lassie
Utsikten min i 60 min
Herr og fru på tur
Disse fargerike fiskebåtene ligger over alt langs stranden her.

Etter massasjen bar det tilbake til villaen, der Wayan og co var i ferd med å forberede kveldens grillmiddag. Vi har kjøpt inn litt biff, og så lager de Ayam Betutu , potetmos og sambal til oss. Vi gleder oss 🙏🏼

Australsk biff, indrefilet og entrecôte

Biffen var litt så som så, tilberedt etter instruksjoner fra grillmester Ståle, men litt annerledes råvarer enn vi er vant til. Godt på smak, men litt seigt og trevlet kjøtt. Men til gjengjeld så smakte Ayam Betutu helt vanvittig godt. Dette er en hel kylling bakt/kokt i bananblader, og med en herlig krydderblanding smurt på. Sambal kjempehod og passe spicy, potetmos nesten som hjemme, grov og godt krydret. Tror bikinikroppen min går til helvete etter 4 døgn her nede…..

Middag er servert
Ayam Betutu

Gode og fulle (mette altså) takket vi for maten og avtalte utsjekk i morgen kl 11 og oppgjør for minibar, ekstra måltider og scooterleie. Dette er den dyreste overnattingen ilø ferien, ca 2000,- pr natt betaler vi her. Men da har vi en enorm villa for oss selv, stor hage med privat basseng, kajakker og kanoer og paddleboard til låns, og 4 ansatte som står på pinne for oss døgnet rundt, og alle mulige valgmuligheter for frokost. Vi måtte uansett hatt 3 hotellrom hver natt, så prisen forsvarer vi glatt 😁

I morgen kommer en annen av våre gode venner, Nyoman og henter oss i 11-tiden. Men før det så skal vi nok teste noen av fartøyene nevnt over her .