Mamma Mia, here we go again ðŸ˜„

Ut på tur igjen, denne gang til Cinque Terre og Firenze. Opp lenge før fuglene hadde tenkt å fise, og avsted med det kongelige norske luftfartsverk SAS.

Bittelitt usikker på kategoriseringen hos boksjappa på Sola  , Norwegian Fiction på reisehåndbøkene liksom, så vi nøyde oss med å lese medbragt på turen. Fin flytur i flott vær, og passerte over Alpene på veien mot Milano.

Landet litt før rutetid, som vanlig med SAS, og tuslet bortover mot Thomastoget. Hadde booket 1st class, og disse to togsettene  ventet pÃ¥ oss, gjett hvilket vi fikk…..?

20180716_134854

På billetten stod det 1st class og vogn nr 1. Problemet var at på plassen til vogn 1 stod lokomotivet, og neste vogn var vogn 2. Ca midt i togsettet dukket vogn 1 opp, og sete 55 +56, så vi kom oss da avgårde etter hvert. Ankom Monterosso litt etter rutetid, og fikk sjekket inn på hotel Pasquale, room no 12.

This slideshow requires JavaScript.

Etter å ha skiftet til mer behagelig tøy bar det ut på en liten utforsking av byen. Herlig lite sted helt nede ved sjøen, trange gater og smug med artige butikker og sjarmerende restauranter. Hadde siktet oss inn på en pizzasjappe, men den hadde stengt, så vi endte opp m litt pasta og rødvin før vi tok kvelden på hotellet. Her noen inntrykk ;20180716_181858.jpg

Etter er natt med kun få timers søvn bar det ned i frokostsalen for dagens første kaloriinntak. Litt brød, frukt, youghurt og kaffi måtte til for å komme i gang. Tok beina fatt og trasket i vei mot Vernazza. Egentlig kan man gå mellom alle 5 byene, men stiene mellom Corniglia/Manarola og Riomaggiore er stengt. Så målet vårt var Vernazza og Corniglia til fots, resten med tog. Flott tur i fint terreng, men med 20kg spekk for mye etter vinteren, en rygg som slo seg vrang på torsdag, og et kne som nekter å være med på nedoverveier så ble det tøft nok i varmen. Første stopp Vernazza;

20180717_09560020180717_100042

Tok en liten pause nede ved havna, og besøkte fortet før vi tok fatt på neste etappe mot Corniglia hvor vi lunsjet20180717_120417.jpg

Derfra tok vi toget videre til Manarola hvor vi kjølte oss ned med litt is og kald drikke før neste togtur til Riomaggiore.20180717_141355.jpg20180717_151021.jpgHer klarte vi kunststykket å gå feil fra togstasjonen, og endte opp med en aldri så liten sightseeing opp og ned trange trapper og smug før vi kom til havna. Fant derfra rette veien tilbake til toget og Monterosso. Ikke så mye folk som ventet på selve turstiene heldigvis. Møtte forøvrig et par stk fra Stavanger oppi åssidene. Ellers mye amerikanere rundtomkring. Nå skal det bli godt med en dusj og et klesskift, før det blir middag, forhåpentligvis på Pizzeria La Smorfia. 20180717_192645.jpgPizzeria La Smorfia ble det, og den kan anbefales. Rikholdig meny, knalldigg pizza og ok priser. Lite og intimt, så forvent å dele bord med noen. Vi ble kjent med nye folk på den måten selv. Av alle ting traff vi også på Stavangerfolket fra hiken i gata her.

Stod opp for siste frokost i Monterosso og fikk sjekket ut av hotellet. Pasquale kan anbefales, fantastisk beliggenhet og  supert personale. Tuslet bort mot den nyere delen av byen, og fikk kjøpt togbilletter til Pisa før vi satt oss ned og ventet, og ventet, og ventet litt til. Kom oss omsider avgårde og satte kursen mot Pisa. Fikk praiet en taxi som tok oss opp til tårnet og katedralen, fikk i oss litt lunsj, og så tilbake til togstasjonen. Litt artig å se alle folkene som kjempet om å ta kulest mulig bilder.

Vel på plass i toget gikk turen til Firenze, der vi tok beina fatt og ruslet bort til hotellet. Det ligger midt i smørøyet, et lite steinkast fra det meste.

Vi fikk sjekket inn og så bar det ut på en liten sightseeing. Firenze er tydeligvis et populært reisemål for det kryr av turister her. Og VG kåret den vel til europas beste ferieby. Utrolig mye fint å se, og vi gleder oss til fortsettelsen. Fikk sett det meste i nærheten her, og tuslet også nedom Ponte Vecchio. Spiste middag nedi gata, og så iskrem til dessert før vi bestemte oss for å ta kvelden.

For de som er glade i raske biler kommer en godbit her, en Ferrari F12 som det visstnok bare finnes 799 stk av. Føler oss også godt beskyttet, soldater med automatvåpen og pansrede kjøretøy utplassert på strategiske steder.

Fredag morgen kom, og det var tid for frokost pÃ¥ Hotel De Lanzi. Anser meg selv som nogenlunde reisevant og nogenlunde kaffivant, men kaffimaskinen her fant jeg ikke utav, sÃ¥ det ble kannekaffi pÃ¥ meg. Min kjære ekssvigers Sissel hadde ytterst velvillg tipset oss om markedet San Lorenzo, og med en kjøpeklar kone pÃ¥ slep bar det dit etter frokost og kaffi. Vandret litt rundt utendørs før vi endte opp med Ã¥ kjøpe et par vesker til fruen. PS, husk Ã¥ prute pÃ¥ prisene….En kort tur tilbake til hotellet for Ã¥ lesse av vesker (og salami) før det bar tilbake til Santa Maria Novella, og forbi apoteket hvor Hannibal Lecter kjøpte parfymen til Clarice.

Herfra var det ikke langt til møteplassen for vinturen vår, og litt forsinket bar det ivei. Vi kjørte mot vingårdene og åsene litt utenfor byen og landet på 2 forskjellige vingårder, Panzanello og il Molino di Grace i Penanzo. Fikk en liten omvisning og prøvesmaking hos begge, og endte opp med noen flasker med Chianti Reserva fra sistnevnte. 20180720_15481320180720_15573820180720_17263520180720_180250

På veien tilbake et kort stopp i Greve in Chianti, og så tilbake til Firenze for å få med solnedgangen over elven Arlo. Tok oss enn pizzabit og tre  på vei til hotellet igjen.

Lørdag morgen kom, og vi hadde ingen planer. Tok oss god tid til frokost, chillet litt på rommet, og så ut på gåtur og en liten sightseeing i byen. Kjekk by å labbe rundt i, mye fint å se. Og ikke minst mye god mat og drikke. Var innom et par torg og katedraler vi ikke husker navnet på, men ene plassen var Galileo og Michelangelo visstnok gravlagt. Ruslet også forbi en hage til ære for Martin Luter. Om kvelden gikj vi opp til Piazzale Michelangelo sammen med drøssevis av andre, og fikk en flott utsikt over byen, og en fargerik solnedgang.

Hadde reservert bord til middag, og testet den lokale biffen, før vi avsluttet med en liten bytur igjen for å se hvordan den så ut på kveldstid.

Søndag opprant, og med en kort titt ut vinduet kunne vi fastslå at renovatørene i Firenze definitivt hadde vært på jobb gjennom natta, strøkent i gatene. Gikk til togstasjonen, drassende på en 100kg tung rød murstein, aka koffert. Inn på toget til Pisa sammen med alle andre i byen tror jeg, så togbytte der. Neste etappe med toget til Genova hvor vi hadde booket rom, men hotellet var fullt, dermed oppgradering til Grand Hotel Savoia.

Fikk sjekket inn og tok turen til fots for å utforske litt. Planen var å hive innpå litt mat underveis, men neida, søndag er tydeligvis stengt for matservering. Fikk sett litt av byen, huset til Columbus, gamle byporten fra vestsiden før vi havnet nede ved havna.

Her er et par bilder av det som står igjen av byporten.20180722_163016.jpg

20180722_163151

Nede ved havna ble det litt mer folksomt, og vi fikk oss en liten matbit. Besøkte akvariet, visstnok europas største. Likte det godt, oppdelt i tema/område, med både akvarier, utstillinger og litt opplæring. Minus for å ha delfiner i fangenskap, de skal være FRI. Pluss for å ha fokus på forsøpling av havet, med infotavler, og et akvarie med søppelposer som ser ut som maneter. Like ved lå et flott sjørøverskip, og vi kunne nok prøvd å lure folk med at det var en kopi av mer berømte Santa Maria, men dengang ei.

This slideshow requires JavaScript.

Etterpå tok vi et par sipper med kald drikke og gik tilbake til hotellet og chillet litt. Så ut for vår siste middag for denne gang, og tilbake mot hotellet. Fin utsikt mot byen som ligger i åssidene her.

Kl 0445 var det opp å stå, toger videre mot Malpensa kl 0528 for å rekke flyet hjemover med god margin. Hotellet ordnet med frokost takeaway som vi fikk med oss.

150 meter å gå til stasjonen så det tok ikke lang tid før vi var på perrongen. Og som vanlig med italienske togturer for vår del, var toget litt forsinket. Kom oss ombord, og suste avsted mot Milano. Typisk oss ble vi etterhvert mer forsinket, og på toppen av det hele ble det bestemt at toget likevel ikke skulle gå inn til Milano. Så vi måtte av på en annen stasjone, finne oss et annet tog, og SÅ bar det omsider til Milano. Nytt togbytte og så ut mot Malpensa.

Kom oss greit gjennom innsjekk og security. Må dog sies at vekten på kofferten ble et tema, men med et smil og en forklaring om at overvekten skyldtes den syykt gode italienske vinen vi hadde med oss gikk den igjennom.

Småkaotisk boarding og gjentatte advarsler om at vi risikerte å miste sloten hvis ikke folk fikk opp farten. Folk drar jo med seg altfor mye håndbagasje, og står i midtgangen og blokkerer for alle andre mens de funderer på hvordan få plass. Men vi rakk det, og kom oss til Kastrup og så videre til Stavanger hvor vi tok en fin sving over sentrum før landing og Taxfree-shopping.20180723_151421