Bryllup i Frankrike next🌞

Akkurat tid til å vaske klær og få dem tørre, så er det ut på tur igjen, denne gangen er målet noe så eksotisk som St Meloir Des Ondes. Min niese Ellen skal imorgen gifte seg med sin utkårede, Quentin, som på romantisk vis fridde på Maccu Picchu. Vi drar via CPH til  CDG i Paris og leier bil der.

Vel fremme på Sola kunne vi fastslå at WHSmith fremdeles klassifiserer reisehåndbøker som fiction, og vi kunne konstatere , til vår store glede, at flyet som ventet v gate 13 var en 320 neo, SE-ROE. Dette blir vår debut med denne flytypen.

20180727_04493820180727_045209På vei ombord fikk jeg komme inn i cockpit og hilse på, og tatt noen bilder. Og vel på plass i setet fikk jeg en Thomas Cook- kaptein som nabo.  I tillegg til å være pilot, hadde han en sønn som spiller ishockey, mer fellesinteresser ,så den flyturen gikk FORT.  Landet på 04L og takset mot vår gate på pir D. Til alt overmål passerte vi verdens flotteste fly, en SQ 777 med reg 9V-SWN på veien. Mmmmmm, gleder oss allerede til 22 juni neste år.

Kom oss greit gjennom bagasjeutlevering og sånt, og måtte bare beundre den noe rare strukturen på T1, med disse rulletrappkanalene i glass.

Ned til Alamo for å hente ut leiebil og fikk utlevert en Toyota Hybrid C-HR. Eldstemann landet på T2, og etter litt frem og tilbake fant vi frem til ham og fikk satt kursen mot leiligheten vi leier. Vi bor i St Benoit Des Ondes, noen km fra der bryllupet skal være. En søvnig liten og koselig by. Fikk handlet inn litt mat og drikke, og rigget oss til i leiligheten.

I løpet av ettermiddagen fikk vi besøk av min bror og hans kjæreste, og ikke minst av selveste brudeparet. Det ble et koselig gjensyn, og det var godt å se dem igjen. Ruslet så ned til en restaurant rett borti høgget , Carte Sur Table, hvor vi spiste en bedre middag. Jeg hadde sjøkreps, de andre biff. Både mat og drikke stod til toppkarakter. Avsluttet med litt dessert og espresso.

This slideshow requires JavaScript.

Ruslet ned mot stranden for et par kveldsbilder før vi tørnet inn. Våknet neste morgen til duenes “muntre” sang, og vurderer duebryst til lunsj her….. Om litt er det avgårde til the main event, og vi gleder oss .

Selve vielsen foregikk inne i St Meloir, og vi var på plass litt før kl 14. Folk fra nær og fjern dukket etterhvert opp, og med fare for å ha glemt noen så var der folk fra Norge, England, Indonesia, Ungarn, Frankrike, Australia, Nederland tilstede, og sikkert fra et land el to til også….Størstedelen av vielsen gikk på fransk, men vi skjønte jo hva det gikk i, og at Oui betyr ja ❤20180728_13494820180729_11301920180729_113103

Etter et bilde og to på kirketrappa bar det avsted til Chanteloup hvor selve festen skulle avholdes. Utendørs mottagelse med bla østers og sjampis, kanapeer og vin osv. Videre bar det inn i lokalet til middag og taler. Kortreist sjømat på menyen, og plenty drikke til. For min egen del ble det vann og brus, var nemlig frivillig kjørbar.

Vi tok vel kveld sånn i 0230-tiden og stupte i seng. Opp neste morgen til ny sjåførtjeneste, og så til festlokalet for brunch og mottagelse kl 12. Bruden hadde lovet å stille i bunad, så det gjorde vi også et forsøk på, med Balibunad that is.

Også her var maten utpreget lokal  en form for crepes m fyll, og så vanlige crepes m feks sjokolade etterpå. Siden vi skulle inn til Paris ble det avskjed sånn i 14-tiden, og vi takket for oss. Vi kom, vi så, vi dro. Litt som vikingene, bare litt mer fredelige….. Kjørte forbi Mont St Michel på vei mot Paris, unngikk TdF sine løyper, fikk levert leiebil 15 min før fristen, og så over til hotellet for siste natt. Holiday Inn Express, splitter nyåpnet. Litt urutinert, men vi valgte taxi til hotellet og endte opp med å punge ut 20 Euro for turen.

20180729_190331.jpgDessverre har de ikke restaurant med middagsservering, så det bar over til nabohotellet for å få spist. Tok en tur opp på veien her for å drive litt planespotting, men ganske rolig, og stort sett småfugler å se. Tørnet inn tidlig, og ser frem til å fly et par etapper hjemover i morgen.

Kom oss opp, og fikk tatt oss en solid frokost på hotellet før vi tok turen over til terminal 1. Rutinert nok med shuttletoget som har stopp like ved hotellet og er gratis, pluss at det tar ca 2 minutter…..(ref taxituren i går)

Finner CDG en smule forvirrende og rotete, men kom oss da gjennom innsjekk og security og bort til gateområdet. Grei utsikt mot tarmac og rullebaner. Fikk sett masse flybevegelser, inkl 380, 777, 350 og 737max. Høydepunktet for oss er nok denne, SQ 380 , reg 9V-SKN.

Like før boarding på OY-KAY, en Airbus A320 møtte vi Alexander Kristoff og fikk gratulert ham med gårsdagens etappeseier her i Paris. Boarding gikk stille og rolig for seg og vi rigget oss til i setene på rad 23.

Litt forsinket pga trøbbel med bagasjelasting tok vi av mot København. Hadde uansett mer enn 1t transfertid, og når vi takset inn til gate B9, og neste fly gikk fra B8 var det iallefall mer enn nok tid. Neste tur gikk med en A321, OY-KBK. Denne maskinen landet rett etter oss og takset inn like etterpå. 20180730_131634.jpg

Tok av fra 22R, og kunne se Kastrup forsvinne bak oss.

20180730_142223Relativt begivenhetsløs flytur til SVG, bortsett fra at vi ble ristet godt på vei gjennom skylaget. Landet inn fra nord, og kom oss omsider gjennom taxfree og toll og ut til bilen som stod parkert.